چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
عرفانی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عرفانی گفت: از دل این نشست های علمی است که قدرت تحلیل و توان تعقل و تفکر بالا می رود و در سایه این قدرت و توان زمینه تولید علم و جهش علم و زمینه پیمودن مرزهای دانش اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین عرفانی در دوره نشست علمی گروه های پژوهشی حوزه علمیه استان در پژوهش سرای حوزه علمیه ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام گفت: اهمیت این نشست های علمی بر کسی پوشیده نیست، از دل این نشست های علمی است که قدرت تحلیل و توان تعقل و تفکر بالا می رود.
مدیر حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: در سایه این قدرت و توان زمینه تولید علم و جهش علم و زمینه پیمودن مرزهای دانش اتفاق می افتد.
وی افزود: هر چه ما در دامنه موضوعات علمی نوآوری و تمیز و رفع ابهامات و اشکالات و کشف واقعیت ها پیش برویم قطعاً ضمن تأثیر در وجود آدمی تأثیر در جامعه هدف و جامعه تشنه معرفت خواهد گذاشت و این علم و دانش است که جهت ها را تعیین و مسیرهای حرکت را هموار کرده و سبک های زندگی را سامان می دهد.
مدیر حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: اگر موضوع این نشست های علمی مسأله باشد و گره ای از گره های نهاد های علمی یا مجموعه های جامعه هدف را بتواند باز کند درجه اهمیت آن بالا می رود حال چه گره های مجهولات علمی و چه گره های اجتماع را باز کند.
وی اذعان داشت: مقام معظم رهبری تأکید بر این دارند که در جهت تولید علم و جهش در تولید علم به سمت گره گشایی علم حرکت کنید و مسأله دغدغه باشد نه صرفاً تمرین علم.

حجت الاسلام و المسلمین عرفانی عنوان کرد: یک نکته هم در خصوص موضوع این جلسه داشته باشم که اشکال و اشتباه بزرگ هر دو دیدگاه فیزیک نیوتنی و فیزیک کوانتم در بحث علیت و اصل قطعیت یا عدم قطعیت، عبارت است از: اولا سر درگمی در تعریف دقیق از علیت و عدم شناخت تام و تمام از حقیقت علیت، ثانیا عدم توجه به محدودیت ابزار مادی و آزمایشگاهی و تاثیر ریزترین و کوچک تمرین عنصر حتی ابزار و حالات شرایط آزمایشگاهی در کشف علل، ثالثا عدم توجه به علل متافیزیکی و نادیدن زنجیره و طول و امتداد آن در فرایند علیت که موجب زیر سوال رفتن هر دو دیدگاه شده است.
وی بیان کرد: نظام هستی نظام احسن و بر اساس حکمت و تابع قاعده و قانون علیت است و به هیچ وجه ناشی از صدفه و تصادف نیست بلکه خطا و اشتباه در نگاه صرفا مادی ناقص به علل و فرایند علیت و مراحل و مراتب آن است.
مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: اینکه هر جا سوال و چرایی مطرح هست این خود حکایت از وجود فرایند علیت است و ضمن اینکه قطع به عدم قطعیت و انکار علیت در دیدگاه فیزیک کوانتم یک نوع خود شکنی بشمار می رود و سر از شکاکیت در آوردن است.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha